۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۵

مهر گزارش می دهد؛

تولیداتی که در خانه خود جایگاهی ندارند/ گُل به خودیِ دستگاههای اجرایی لرستان

تولیداتی که در خانه خود جایگاهی ندارند/ گُل به خودیِ دستگاههای اجرایی لرستان

خرم آباد - خبرگزاری مهر: روایت مهجوریت محصولات واحدهای تولیدی و صنعتی لرستان در خانه حکایت واردات محصولات مشابه از خارج استان و ورشکستگی کارخانجات استان است، موضوعی که انتقادات متولیان حوزه بازرگانی و صنعت و معدن استان را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، واحدهای تولیدی استان لرستان با دارا بودن قابلیتهای خوبی در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی متاسفانه در خانه غریب هستند تا محصولات استانهای مختلف روی سفره دستگاههای اجرایی و مردم لرستان باشد.

در حالی بهترین تولیدات غذایی در لرستان به بازارهای جهانی عرضه می شود که روی سفره لرستانیها جای محصولات بومی خالیست و از آن طرف نیز در پروژه های عمرانی به جای استفاده از مصالح لرستان رد پای محصولات استانهای دیگر دیده می شود.

عمق فاجعه آنجاست که در قطب صنعت سنگ ایران و جهان در ساختمان های برخی دستگاههای استان از سنگ های وارد شده از استانهای دیگر استفاده می شود تا استمرار این روند انتقاد متولیان در بخش صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی را به دنبال داشته باشد.

درخواست مصوبه از شورای برنامه ریزی استان برای استفاده از محصولات داخلی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی استان از استاندار لرستان خواسته شد که در قالب مصوبه و بخشنامه ای دستگاههای عمرانی استان که دارای پروژه های مختلف هستند ملزم به استفاده از محصولات تولیدی کارخانجات فعال در استان شوند.

قدرت اله ولدی با بیان اینکه ارتقای استفاده از محصولات تولیدی در داخل استان کمک به حوزه صنعت و معدن و همچنین اصناف استان است افزود: این امر ضمن حمایت از رونق بازار استان کمک می کند تا کارخانجات فعال در استان به سمت کیفیت بخشی به تولیدات خود نیز حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه استانها در دیگر در پروژه های مختلف عمرانی از جمله طرح مسکن مهر از تولیدات داخل استان استفاده کردند افزود: علاوه بر مصالح ساختمانی انتظار می رود از محصولات غیرساختمانی در بخشهای مختلف پزشکی، بیمارستانی، بهداشتی و ... تولیدی در استان استفاده شود.

ولدی عنوان کرد: در این راستا بسیاری از مراکز اقامتی، رستوران ها و مجتمع های بین راهی استان برای کمک به حوزه تولید در استان باید از تولیدات داخل لرستان استفاده کنند.

گرفتاریهای 500 واحد سنگبری در قطب صنعت سنگ ایران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: انتظار می رود دستگاههای اجرایی استان اولویت خرید خود را روی محصولات تولیدی در استان قرار دهند و اگر محصولی در لرستان تولید نشد از محل دیگری خرید کنند.

ولدی با بیان اینکه در طرف مقابل نیز صنایع و واحدهای تولیدی استان تلاش می کنند که محصولات خود را متناسب با کیفیت، استاندارد و قیمت های مناسب عرضه کنند یادآور شد: در حال حاضر به دلیل عدم استقبال از تولیدات استان بخشی از واحدها دچار مشکلات جدی شده اند.

وی با اشاره به گرفتاری های 500 واحد سنگبری استان افزود: در صورتیکه از این واحدها حمایت و تولیدات آن در استان خریداری شود بخشی از مشکلات صنعت سنگ استان رفع خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: اگر دستگاههای استان ملزم شوند که در پروژه های عمرانی خود از سنگ تولیدی این واحدها استفاده کنند ضمن رونق این صنعت به واحدهای سنگبری کمک می شود که گرفتاریهای بانکی خود را رفع و رجوع کرده و در میدان فعالیت باقی بمانند.

70 درصد تولیدات صنعتی و معدنی لرستان دارای کیفیت بالایی هستند

ولدی به برخی مصادیق بی توجهی به تولیدات استان در این حوزه اشاره کرد و گفت: 100 درصد سنگ استفاده شده در ساختمان فرمانداری دورود به عنوان قطب صنعت سنگ لرستان از خارج استان تهیه شده است که این موضوع جای تامل دارد.

وی با بیان اینکه 1447 واحد صنعتی در استان وجود دارد افزود: همچنین 145 واحد معدنی در لرستان فعالیت دارند که 70 درصد تولیدات این واحدهای صنعتی و معدنی دارای کیفیت بالایی بوده و از استانداردهای لازم برخوردارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه برخی از محصولات دارای الزام استاندارد نیستند ولی با کیفیت بالا در استان تولید می شوند تصریح کرد: به خاطر همین بی توجهی ها به حوزه تولید استان 70 درصد معادن سنگ کُپ لرستان در معرض تعطیلی قرار گرفته اند.

چراغ سبز استاندار لرستان به محصولات تولیدی در استان

استاندار لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: من کاملا با موضوع خرید و استفاده از محصولات تولیدی داخل استان توسط دستگاههای اجرایی، پیمانکاران و دیگر فعالان بخش خصوصی و دولتی موافق هستم ولی تحقق این امر نیازمند شرایطی است.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه اگر کالایی در استان تولید می شود اولویت نخست دستگاهها باید استفاده از کالای تولیدی در استان باشد عنوان کرد: باید ادارات، نهادها، بخش خصوصی و مردم از کالاهای داخل استان استقبال کنند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد مشاهده می شود که آب معدنی تولیدی سایر استانها در ادارات استان خریداری و مصرف می شود عنوان کرد: این درحالیست که انصافا کیفیت آب معدنی تولیدی در استان لرستان را هیچ استانی ندارد.

بازوند با بیان اینکه در مورد مصالح ساختمانی و دیگر کالاها نیز وضعیت به همین گونه است افزود: انتظار می رود سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کار سه پارامتر را در این زمینه تعیین تکلیف کند.

واحدهای تولیدی لرستان به مولفه های کیفیت و قیمت توجه کنند

وی با بیان اینکه نخست موضوع کیفیت کالاهای تولیدی است چرا که کیفیت بازار کالا را تضمین می کند افزود: در صورتیکه کالاهای تولیدی در استان در راستای ارتقای کیفیت حرکت نکنند نمی توانند در بازار جای خود را پیدا کنند.

استاندار لرستان همچنین موضوع دیگر را قیمت کالاهای تولیدی در استان دانست و عنوان کرد: اگر قیمت کالای تولیدی در لرستان نسبت به کالای مشابه آن در خارج استان بیشتر باشد از تولیدات داخلی استقبال نمی شود.

بازوند با بیان اینکه ممکن است برخی واحدهای تولیدی استان در جریان فروش محصولات خود تقاضای پول نقد کنند و در عوض واحدهای سایر استانها به صورت نسیه و با دادن مهلت نسبت به فروش اجناس خود اقدام کنند افزود: ممکن است در شرایط فروش واحدهای داخل استان به گونه ای عمل کنند که دستگاهها مجبور به استفاده از کالاهای خارج از استان شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات تولیدی در لرستان با قیمت و کیفیت مناسبت وارد بازار می شوند عنوان کرد: کیفیت مصالح ساختمانی تولیدی در استان به گونه ای است که شن و ماسه دورود در کشور دارای شهرت بوده و حتی بخش عمده مصالح بتن و شن و ماسه مورد نیاز در ساخت پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه اراک از دورود تامین شد.

استفاده از تولیدات داخل لرستان منجر به گردش اقتصادی و رونق بازار استان می شود

استاندار لرستان موضوع بعدی در بحث ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی در استان را توجه به استانداردسازی دانست و بیان داشت: در این راستا باید کارخانجات استان در راستای رعایت استانداردها گام بردارند.

بازوند با بیان اینکه به طور قطع مصالح ساختمانی مناسب و خوبی در استان تولید می شود، یادآور شد: باید خود ما از این فرصت و ظرفیت نهایت استفاده را ببریم تا دیگر استانها نیز از تولیدات لرستان استقبال کنند.

وی با اشاره به درخواست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای الزام دستگاهها به منظور استفاده از محصولات واحدهای تولیدی استان بیان داشت: ممکن است در این زمینه موانع قانونی هم وجود داشته باشد ولی در صورت رفع دغدغه ها در زمینه کیفیت، قیمت و استانداردسازی این موضوع را در قالب مصوبه به دستگاهها ابلاغ خواهیم کرد.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه استفاده از تولیدات داخل لرستان منجر به گردش اقتصادی و رونق بازار استان می شود تصریح کرد: بازخورد این موضوع را می توانیم در اقتصاد استان مشاهده کنیم.

زمینه اجرای مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فراهم شود

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز این مطالبه توسط بخش خصوصی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده و مورد تاکید قرار گرفته بود.

حسین سلاح ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در مورد آخرین پیگیریها برای قرار گیری محصولات داخل استان در سبد مصرفی دستگاهها و نهادهای استان گفته بود: در یکی از جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مقرر شد برای حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی استان، دستگاه‌های دولتی نسبت به استفاده از تولیدات و خدمات درون‌استانی ملزم شوند و این تولیدات در اولویت قرار بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد افزود: بر همین اساس ملاک کیفیت در مورد این تولیدات، پروانه‌ی استاندارد تعریف شد تا هم حمایتی از واحدهای دارای نشان استاندارد صورت گیرد و هم واحدهایی که فاقد این پروانه هستند نسبت به اخذ آن تشویق و ترغیب شوند.

سلاح‌ورزی با تأکید بر اینکه اولین ضرورت اجرای این مصوبه داشتن اطلاعات کافی در مورد تولیدات و خدمات درون استان و سطح کیفی محصولات و خدمات ارائه‌شده است، گفت: در همین زمینه اتاق بازرگانی خرم‌آباد در حال نهایی کردن فهرستی از واحدهای تولیدی و خدماتی و محصولات تولیدی‌شان است تا بر اساس این فهرست توانمندی‌های موجود ارزیابی شود و با توجه به آن‌ اولویت‌بندی‌ صورت گیرد.

کد خبر 2322944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha